2014. október 23., csütörtök

Megjelenés a médiában: hogyan javítsuk a transz emberek, mint társadalmi csoport médiában való megjelenését?

Egy hasznos írás minden transz* aktivistának és szövetségesnek, akit érdekel a médiumok világa.






Hogyan érjünk el jobb médialefedettséget?

Ossz meg a médiumokkal olyan történeteket, amelyeket te is szívesen látnál, hallanál vagy olvasnál. A transz* emberről szóló sztorik legtöbbje sokkal érdekesebb, mint a szokásosak, amik műtétekről, fájdalomról és szexről szólnak. Amiről még nem hallottunk eleget: sikeres jogi érdekképviselet, egészségügyi standardok, transz* szülők vagy alkalmazottak, írások a transz* egyenlőségről – rengeteg téma van! Kérdezz körbe, hogy még több ötletet szerezz.

Lépj kapcsolatba támogató újságírókkal, akik lehet, hogy érdeklődnek, és képesek rá, hogy nagyobb nyilvánosságot biztosítsanak a transz*, gender és társadalmi mozgalmak kérdésének. Bővítsd a tudásukat, képezd őket és lásd el őket információval, ajánlj fel nekik útmutatókat, hogy hogyan használjanak transz*-barát nyelvezetet, mesélj nekik sztorikat és adj visszajelzést a munkájukról.

[Szerk. megj.: hasznos útmutatókat például itt és itt találhatsz.]

A transz* aktivisták általában többet tudnak a problémákról, mint az újságírók, nemde?

Igen, persze. Ha sok ismereted van a transz* és az egyenlőség/gender témakörében, add tovább a tudásod. Építs kapcsolatokat a szövetségesekkel, és képezd őket szórólapokon, workshopokon, beszélgetéseken és csereprogramokon keresztül. Használd a tudásodat a gyakorlatban, és segítsd az újságírókat abban, hogy olyan sok tapasztalatot szerezzenek transz embereket érintő problémákkal kapcsolatban, amennyit csak lehetséges. Néhány országban, ahol a média önszabályozó rendszerű, hivatkozhattok a Szerkesztők/Újságírók Etikai Kódexére.

Az újságírókon kívül máshogy is kapcsolatba lehet lépni a médiával?

Természetesen! Más, a médiában dolgozó ember is lehet támogató. Két példa: egy transz* témákkal tisztában levő képszerkesztő olyan képet választana, amely nem szterotíp, és nem például egy drag queenét, amikor transz emberekről (vagy akár transz nőkről) van szó, valamint más és más képeket választana az egyes cikkekhez. Az online újságok adminisztrátorai pedig lehetnének jobban informáltak a transzfób kommenteket illetően. Te is adhatsz tanácsot, hogyan lehetne pozitívabban bemutatni a transz* embereket.

Mi van, ha megkérnek, hogy részt vegyek egy transz témájú riportban?

Légy felkészült, mielőtt dolgozni kezdenél a médiával. Mi a riport célja? Mennyire felkészült az újságíró? Kit kérdeznek meg rajtad kívül? Kérd el előre a kérdéseket, és határozd meg, hogy miről akarsz (vagy nem akarsz) majd beszélni. Egyezzetek meg, hogy megjelenés előtt átolvashasd a cikket, és megállapíthasd, egyetértesz-e a benne foglaltakkal. Ne hibáztass más transz* aktivistákat azért, mert máshogy értelmeznek bizonyos transz* témaköröket, hanem tartsd szem előtt a közös célokat.

[Szerk. megj.: Természetesen csak azért, mert transz aktivista vagy, még egyáltalán nem kell, hogy médiaszerepléseket is vállalj, ha ezt nem érzed biztonságosnak. Ezer módja van annak, hogy aktivistaként vagy önkéntesként építsd a transz* mozgalmakat, közösségeket, és nem kell, hogy olyan dolgokat vállalj be, amit nem akarsz! Az elsődleges szempont mindig a saját biztonságérzeted és az, hogy neked mik a határaid. Természetesen nagyon jó, ha valaki aktivistaként nyíltan vállalja a transz státuszát, de nem kell, hogy ezt kötelességednek érezd csak azért, mert transz vagy!]

Hogyan építsek jobban kapcsolatokat?

Csatlakozz transz (és egyéb) ügyeket támogató újságírók csoportjához, vagy alapíts egyet te magad, akár nemzetközi szinten. Cseréljetek tapasztalatokat, dolgozzatok szakszervezetekkel, dolgozzatok ki témaköröket, írjatok sajtóközleményeket, ismeretterjesztő anyagokat, szórólapokat és szervezzetek képzéseket, bármit, ami szerintetek fontos. Csináljatok saját médiát, tanuljatok bele a podcastek, blogok, Youtube-csatornák világába, írjatok cikkeket, töltsetek fel linkeket. Támogasd, hogy az újságírók mentoráljanak olyan transz embereket, akik az újságírásban szeretnének karriert befutni.

Jó példák

  • Írország: A My identity című film megnyerte az emberi jogi rövidfilmek fődíját, ami pozitív hatással volt a transz* kérdések megjelenésére a médiában.
  • Svájci és német transz* aktivisták oktatófüzeteket adtak ki az újságírók és a transz* aktivisták számára.
  • Németország: a német sajtótanács helyt adott a „Taz” című újságban megjelent Thomas Beatie-ről szóló cikkben szereplő transzfób megjegyzés elleni panasznak, így ők is szövetségessé váltak. Egyesek lemondták előfizetésüket, és tüntetés is szerveződött.

Megjegyzés

Lehetőség médiaszereplésre és a bizalmatlanság feloldására

A média olyannak tűnik, mint egy exkluzív klub, ahova lehetetlen bejutni. Sok rossz példa van, ami elkedvetleníti a transz* embereket a médiaszerepléstől: Úgyis csak szenzációhajhász sztorikat akarnak hallani szexről, fájdalmakról, műtétekről, nem?  A transz* emberek eleve függnek az újságírók kegyétől, és nincs hatalmuk vagy befolyásuk semmire, ugye? És akkor még nem is beszéltünk azokról az országokról, ahol nincs semmilyen médiafigyeléssel foglalkozó érdekvédelmi szervezet! Ebben az esetben, ha panaszt teszek az illetékes szerveknél, foglalkozni fognak vele egyáltalán? Az újságírók felkészületlensége és sietőssége, tudatlansága, sztereotípiái mind rossz hatással vannak a megfelelő médiamegjelenésekre.

Másrészről viszont sokkal több a lehetőség, mint a hátráltató tényező. A médiában való megjelenés által megnő a transz* ügyek láthatósága, amely így felhívja a figyelmet a sokféle nemi identitásra. A transz* közösségek egyre erősödő társadalmi mozgalmak, amelyek megérdemlik, hogy bemutassanak minket teljes sokszínűségünkben, bemutassák közös céljainkat, saját meglátásainkat önmagunkról, az egyenlőségért végzett munkánkat, sikereinket, és különböző támogatóinkat az Európai Bizottságtól a helyi szervezetekig. Használjuk a médiát arra, hogy olyan új szempontokat és tapasztalatokat mutassunk az embereknek, amelyeket legtöbbjük még nem ismer. És legvégül: a média által sokkal nagyobb számú ember értesülhet a transz* ügyekről.

Levél a szerkesztőnek

Tanácsok, hogyan reagálj

Ne hagyd, hogy a transzfób riportok az újságban, a tévében vagy a rádióban azt éreztessék veled, hogy tehetetlen vagy. Még akkor is, ha „csak” olvasó, előfizető, hallgató vagy néző vagy, reagálhatsz és rámutathatsz, hogy mely elemek – nyelvezet, képek, címszavak, előfeltételezések és előítéletek – teszik transzfóbbá a riportot (vagy kirekesztővé más életkorú, etnikumú vagy vallású csoportok ellen).

Nem kell hozzá sok munka vagy idő, mégis hatásos eszköz lehet: az online újságoknál fűzz megjegyzést a transzfób cikkekhez, és válaszolj a többi olvasó ehhez fűződő kommentjeire is (persze csak akkor tedd ezt, ha tudod, hogy nem érintenek érzékenyen a transzfób reakciók, hiszen az online magazinok kommentszekciója a legkevésbé sem biztonságos tér egy transz ember számára).

Segítséget kérhetsz továbbá olyan csoportoktól, akik támogatják és elősegítik a különböző szexuális irányultságú és nemi identitású emberek befogadását, más transz újságíróktól, civil szervezetektől, hogy segítsenek panaszt tenni az ilyen cikkek ellen. Minden „hivatalos” állásfoglalás felhívja a figyelmet a tiltakozásra, és így legitimálja azt.

Ha szeretnél megleckéztetni egy újságot vagy egyéb médiumot, felmondhatod az előfizetésed, és szólhatsz kollégáidnak, barátaidnak, családodnak és a közösségnek, hogy tegyenek ők is így – vagy legalább mondd el nekik, hogy te mit teszel, és miért.

Tegyél panaszt a médiacég sajtóosztályán, és küldj másolatot azoknak a szervezeteknek, amelyeket érdekelhet a problémakör: újságírók szakszervezete, sajtópanasz testületek, transz*- és támogató projektek, diszkriminációellenes civil szervezetek, és más újságok. Jó példa erre az egyik brit médiafigyelő szervezet, a Trans Media Watch, amely sikeres tárgyalásokat folytatott a BBC-vel és a Channel 4 csatornával, hogy olyan irányelveket készítsenek, hogy felvegyék a harcot a transz embereket övező negatív sztereotípiákkal szemben a brit tévében.

[Szerk megj.: egy itthoni példa a transz témájú médiafigyelésre a Transzfóbia-mentesítés tumblr.]

Eredetileg megjelent az And Others! Argumentation Training for Transgender Inclusion in Europe című kiadványban. A kiadvány többi fejezetét, illetve a teljes kiadványt magyar nyelven hamarosan olvashatjátok blogunkon!  
A kiadványt készítette: TransInterQueer
Fordította: Flyingbride